torsdag 11. desember 2014

11.Desember

Hei og god 11.desember :)

 Onsdag i dag, og allerede den 11.dagen i desember.. :)

I dag deler jeg en oppskrift med dere på en nydelig konfekt. Hvis du er glad i Monolitt eller Troika sjokolade... Så vil du elske denne!
Oppskriften har jeg hentet fra  Det Søte liv 

Men bildene er mine.. :)


TROIKA KONFEKT :


Ingredienser:
400 g marsipan (se tips)
200 g nougat (se tips)
2 pk bringebærgelépulver (se tips)
5 dl vann
Overtrekkssjokolade:
300 g kokesjokolade
30 g delifiafett


 Fremgangsmåte:
Finn frem en liten langpanne (ca 20x30 cm) og kle den med bakepapir.
Kjevle ut marsipanen til en firkant som er akkurat stor nok til å dekke bunnen av formen (den utkjevlede marsipanen blir da ca. 0,5 cm tykk).
Smelt nougaten (gjøres enten over vannbad eller i en skål i mikroen). Avkjøl litt før du brer nougaten over marsipanen i et jevnt lag. Sett formen i kjøleskapet i et par timer (eller over natten), så nougaten stivner.
Løs opp bringebærgelépulveret i varmt vann (se tips). Avkjøl den flytende geléen til den er kald nok til at nougaten ikke smelter når du har den oppå, men ikke vent så lenge at geléen begynner å stivne og bli klumpete. Rør jevnlig i den flytende geléen mens den avkjøles så du hele tiden følger med på temperatur og konsistens.
Når den flytende bringebærgeléen er passe avkjølt, tar du langpannen ut av kjøleskapet og heller geléen over nougaten. Sett langpannen tilbake i kjøleskapet til geléen har stivnet helt. Dette tar noen timer, og la den gjerne stå kjølig over natten.



Dekking med overtrekkssjokolade dagen etter

*Dagen etter gjør du først klart et brett som du dekker med bakepapir (brettet må passe inn i kjøleskapet).

*Deretter smelter du sjokoladen sammen med delfiafett.

*Bruk så en skarp kniv og skjær opp i passe store firkanter. Dekk konfektbitene så med smeltet sjokolade. Jeg gjør dette ved å sette en konfektbit på en gaffel og holde den over bollen med den smeltede sjokoladen.
 Så øser jeg smeltet sjokolade over konfektbiten med en spiseskje så alle sider er dekket med sjokolade.
 Jeg lar sjokoladen renne litt av seg før jeg skyver konfektbiten forsiktig over på brettet med bakepapir..
For å få litt penere konfektbiter, tar jeg brettet med de ferdige konfektbitene ut av kjøleskapet og renskjærer kantene med en liten skarp når sjokoladen har stivnet.



Putt konfektbitene deretter i en liten boks med matpapir mellom lagene. Oppbevar boksen i kjøleskapet.



Nyyydelig <3

Ha en fin torsdag! Klem fra Vigdis





3 kommentarer:

  1. Den ser helt uimotståelig god ut- den må jeg lage en gang :) Akkurat nå er jeg uten kjøkken og rørleggeren komme ri morgen for å montere kranen- så jeg er glad om jeg har kjøkken til jul. Men Troika kan vel lages året rundt, uansett godt det :)

    Ønsker deg en riktig God Jul- kos deg :)

    Juleklemmer fra Monica

    SvarSlett
  2. Det så utrolig godt ut. Takk for at du deler. Skal prøve denne oppskriften til påske. Elsker Troika ;)

    Ønsker deg og dine et Riktig GODT NYTT ÅR!

    SvarSlett
  3. Innom for å ønske deg et riktig godt 2015 :) og takk for et koselig bloggår <3

    Ønsker deg herlige dager

    Klemmer Monica

    SvarSlett