torsdag 26. september 2013

Epler og Plommer de henger på trærne..
 
 Jeg var så heldig å få både plommer og epler av familien her om dagen! Det finnes ikke bedre frukt enn den Norske nå på høsten!
I dag laget jeg  en liten porsjon plommesyltetøy, mens middagen kokte. De hele var jo gjort på 10 minutter!


 Her kommer en enkel oppskrift for dere som har lyst å prøve dere!

PLOMMESYLTETØY:

1 kg plomme 
1 dl vann  
500 g sukker
 

Fremgangsmåte!

Vannmengden avhenger av plommene. . Faste plommer trenger mye vann, mens bløte trenger lite. 
Plommene deles opp, steinene fjernes


  Kok opp plommer og vann og la det koke til plommene er gjennomkokte og "grøtete" - 8-10 min. 
 


Tilsett sukkeret og rør godt. 


Gi syltetøyet et nytt oppkok, slik at alt sukkeret løses opp. Fylles over på helt rene glass - fyll så fullt som mulig, slik at det blir minst mulig luft under lokket.   Sett på lokk. Avkjøl. 
Syltetøyet oppbevares mørkt og kaldt! 


Selv liker jeg plommene aller best naturelle, men de holder seg jo ikke så lenge så da er det greit å sylte noen om man har mange! 

I dag tidlig var det is på bilruta, så nå er det helt SIKKERT at høsten er her.. 
Jeg har vært fristet til å fyre flere dager nå, og i dag måtte jeg bare legge noen kubber i peisen.
Det er så deilig med vedvarme, også lukter det så godt!

Fikk nesten julestemning der et lite øyeblikk! <3 <3 
Tusen takk for hyggelige kommentarer fra dere, ønsker meg flere!! :)
 
Klem fra Vigdis



 

1 kommentar:

  1. Synd det ikke er kommet plommer på plommetreet mitt ennå som jeg plantet for 5 år siden, men treet vokser og gror - kansje neste år. Må prøve meg på plommesyltetøy etter hvert ;)

    Er det ikke deilig og fyre? Ja, skrape is har jeg gjort flere morgener på rad etter endt nattevakt. Altfor tidlig spør du meg.

    SvarSlett