fredag 12. september 2014

Høst og Blåbærmuffins

Hei!

Det har virkelig blitt høst nå! Men en flott høst er det, iallefall her på Østlandet om dagen! 
De siste dagene har det vært nesten sommervarme her!

Jeg liker høsten jeg ..Liker sommeren , og alt ved den, for all del! 
Men det er noe eget med høst også!. Lys inne, fyr i ovnen, kose seg  under teppet. 
En god kopp te.. varm kakao med krem... mmmmm...
Pannekaker med selvplukkede bær...




På denne tiden av året, starter vi også opp med forbredelser og planlegging til julemarkedet vårt.. Moro moro!
Og etterhvert  er det også planlegging og forbredelser til jul! Det er koselig det! <3
Jeg elsker den tiden før jul!!
Å gå en tur på fjellet, eller en tur i skogen på denne tiden er også så flott!. Masse herlige farger i naturen.. 
 I år blir det nok ikke noen fjelltur på meg, pga helsa. Men fargene ser jeg jo likevel! :)
Håper jeg til neste år er i bedre form, så jeg kommer meg på fjelltur igjen!   




 
Som jeg skrev om tidligere her ,så fikk vi plukket noen blåbær i år da i allefall! 
Og da bakte jeg blåbærmuffins av noen av bærene!



Jeg lovte å legge ut oppskrifter på de.. Og endelig fikk jeg somla meg til det.. TING TAR TID! :)
Men her kommer de:

BLÅBÆRMUFFINS :

  • 125 gram smør
  • 1,5 dl sukker
  • 2 egg
  • 1 dl melk
  • 3 dl hvetemel
  • 1,5 ts bakepulver
  • 1 ts vaniljesukker
  •  150 gram blåbær
 Pisk smøret i en kjøkkenmaskin til det blir mykt. Tilsett sukkeret og kjør på middels styrke i et par minutter til du får en luftig krem. Tilsett ett egg av gangen og pisk godt mellom hvert egg. Bland vaniljesukker og bakepulver inn i hvetemelet og sikt det inn i røra. Rør så inn melken og deretter resten av melet. Rør det hele godt sammen, men ikke rør mer enn nødvendig. Vend forsiktig inn blåbærene til slutt.


 Fordel røren i 12 muffinsformer, som fylles ca 3/4 full. Jeg bruker muffinsbrett.




Stek muffinsen ved 175 grader i ca 20-25 minutter, til muffinsene er ferdigstekt.
  Avkjøles i muffinsbrettet noen minutter, før du legger de over på en rist og lar de avkjøles helt.


 Lukter IKKE dårlig kan jeg love!


Topping:
  • I boks kremost naturell 150 g
  • 1 ss sitronsaft
  • melis
  • blåbær til pynt

 Rør sammen kremost og sitronsaft, og rør inn melis til du får ønsket konsistens på toppingen. Sprøyt eller smør toppingen oppå muffinsen og pynt med blåbær-
Kan fryses, men best uten toppingen..












 Da er det bare å kose seg!
Klem fra Vigdis

3 kommentarer:

  1. Gleder meg til å følge deg på veien til markedet deres:)
    Gleder meg til førjulstiden med deg ;)
    De muffinsene ser gode ut. De må jeg prøve. Takk for oppskrift. Ønsker deg en riktig fin helg.

    SvarSlett
  2. Tusen takk Janne , det skal bli koselig! Elsker førjulstiden! :D ha en fin helg du også!
    Klem ♥️

    SvarSlett
  3. Takk for at du deler :) namme nam :)

    God kveld og fortsatt en fin helg til deg

    Smil og klem Monica

    SvarSlett