fredag 5. desember 2014

5.desember

God fredag og 5.desember!

I dag snør det her hos oss! Hurra!!



I dag vil jeg dele en oppskrift som nok er velkjent for mange..nemlig brune pinner!

Som sagt sikkert velkjent, men jula for meg og sikkert mange andre handler jo om tradisjoner!? 
Så her kommer den!

BRUNE PINNER
  • 200 g sukker
  • 200 g smør
  • 300 g hvetemel
  • 1 eggeplomme
  • 1 ss sirup
  • 1 ts kanel
  • 1 ts natron
  • 1 ts vaniljesukker

  • 1 eggehvite
  • mandler, finhakket
  • perlesukker

Pisk mykt smør og sukker hvitt. 




Skill egget, og tilsett eggeplommen.



 Tilsett sirup, og rør godt.
 Rør  så i det tørre. Rør  alt er godt blandet.

 Pakk deigen i plast og legg den i kjøleskapet i minst 30 minutter.




Del  så deigen i 4 deler, og rull dem til pølser. 

 Legg to pølser på hvert brett. Trykk pølsene flate 
 Pensle med eggehvite og strø over finhakkede mandler og perlesukker.







Stekes midt i ovnen ved 180 grader i ca. 10 minutter, eller til stengene er lyse brune.

 Skjær kakene opp på skrå med det samme de er ute av ovnen. 



Avkjøl noen minutter på stekebrettet og ha de over på en rist og avkjøl helt før de puttes i glass eller i boks.


Smaker så godt og  lukter JUL <3 


Da jeg var liten, gjemte vi (Mamma) alle kakeboksene på boden. Det var sikkert lurt med tanke på at vi var mange "kakaglade" barn. 
 Vi var nok også litt mer opptatt av julebaksten den gang..Godsaker var ikke like tilgjengelig hele året slik det er i dag :) 

Det var jo såå spennende å snike seg på boden og luske litt i boksene uten at Mamma visste det (?!)
Husker veldig godt de dagene jeg kom hjem fra skolen, og Mamma hadde startet med julebaksten. 
Jeg kjente lukten av nystekte kaker langt oppi veien.,da var det om å gjøre å komme seg fort inn!  God følelse.. 

Jeg var veldig glad i jula allerede da!  

Nå står julekakene fremme til "pynt  i tillegg til at de spises mest i adventstiden..
Jeg synes de gjør seg godt i en krukke på bordet..


 Ha en fin fredag <3 

Klem  fra Vigdis

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar